Matematisk videnskabsteori
Materialet på denne side er udarbejdet i forbindelse med et udviklingsprojekt under Undervisningsministeriet.
Formålet med udviklingsprojektet var at sætte fokus på den videnskabsteoretiske side af faget matematik og afklare hvordan det kan håndteres i en stx-sammenhæng.
Resultatet er blevet
- Konference om matematisk videnskabsteori i maj 2009
- Afholdelse af oplæg på regionale møder i september 2010
- Artikelsamling om matematisk videnskabsteori
Arbejdsgruppen har bestået af
Bjørn Grøn (Vordingborg Gymnasium og hf)
Charlotte Stephansen (VUC Vest, Esbjerg)
Jakob Holm (Viby Gymnasium)
Jørgen Ebbesen (Marie Kruses Skole)
Karen Thorsen (Svendborg Gymnasium)
Mads Keinicke (Køge Gymnasium)
Petur Birgir Pedersen (Gefion Gymnasium)
Terese Nielsen (Roskilde Katedralskole)
Artikelsamling
Gruppen har været optaget af de to spørgsmål
- Hvad er matematik?
- Hvordan gøres spørgsmålet vedkommende for elever og lærere?
Artikelsamlingen henvender sig primært til lærere, men flere artikler indeholder kommenterede forslag til elevaktiviteter. Artiklerne spænder vidt. Der er jordnære anvisninger på, hvordan eleverne skal forholde sig til metoderedegørelsen i AT-synopsen, debatindlæg om videnskabsteoriens rolle i undervisningen, forslag til konkrete undervisningsforløb og forslag til, hvordan man kan anlægge et videnskabsteoretisk perspektiv på den daglige undervisning. Fra det elementære til det højpandede. Fra det direkte anvendelige til stof, der maner til eftertanke. Vi håber, at der er noget for enhver smag.
Nedenfor findes artikelsamlingens kapitler - alle filer er i PDF-format
Desuden er hele artikelsamlingen tilgængelig