Matematisk videnskabsteori


Materialet på denne side er udarbejdet i forbindelse med et udviklingsprojekt under Undervisningsministeriet.
Formålet med udviklingsprojektet var at sætte fokus på den videnskabsteoretiske side af faget matematik og afklare hvordan det kan håndteres i en stx-sammenhæng.

Resultatet er blevet Arbejdsgruppen har bestået af

Artikelsamling

Gruppen har været optaget af de to spørgsmål Artikelsamlingen henvender sig primært til lærere, men flere artikler indeholder kommenterede forslag til elevaktiviteter. Artiklerne spænder vidt. Der er jordnære anvisninger på, hvordan eleverne skal forholde sig til metoderedegørelsen i AT-synopsen, debatindlæg om videnskabsteoriens rolle i undervisningen, forslag til konkrete undervisningsforløb og forslag til, hvordan man kan anlægge et videnskabsteoretisk perspektiv på den daglige undervisning. Fra det elementære til det højpandede. Fra det direkte anvendelige til stof, der maner til eftertanke. Vi håber, at der er noget for enhver smag.

Nedenfor findes artikelsamlingens kapitler - alle filer er i PDF-format Desuden er hele artikelsamlingen tilgængelig