Område: | Geometri | Emne: | Perspektivtegning | Niveau: | A |
Opgave/Titel: | Omtal kort perspektivets historie.
Der ønskes en redegørelse for hvad der menes med det central-perspektivitiske billede. Vis, på mindst to måder, hvordan man kan finde koordinaterne til billedpunktet. Herunder skal du også komme ind på "perspektiv-lærens hovedsætning" og "distancepunktkonstruktionen". Giv eksempler på teoriens anvendelse og omtal andre perspektivi-tiske metoder. |
||||
Kilder: | Andersen, K. m.fl.: "Synspyramider &
Forsvindingspunkter", Foreningen Videnskabshistorisk Museums Venner, 1985.
Falk-Rønne, Eyvind: "Bogen om at tegne og male", Berlingske forlag, 1973. Frandsen, J.: "-ind i perspektivet", Systime, 1994. Højsholt-Poulsen, Leo: "3-dimensional grafik", Matematiklærer-foreningen, 1990. Jungersen, Claus Jørgen: "Perspektivlære", Speciale ved Matema-tisk Institut, Aarhus Universitet, 1991. Marcussen, Marianne: "Perspektiv. Om rumopfattelse og rumgen-givelse", Nyt Nordisk Forlag Arnold Basck, 1987. Kompendiet "Billedanalytiske metoder" fra billedkunstundervis-ningen på AIH. Andersen, K.: "geometrien bag perspektivet", Matematiklærerfore-ningen og Kirsti Andersen, 1993. Baro, Piotr: "Perspektiv og tredimentional billeddannelse", Høst og søn, 1979. Boesen, A.: "Kunsttilegnelse", Nordisk Forlag, 1968. Parramón, José m.: "Perspektiv fra teori til praksis", Hernovs Forlag, 1984. "Se på malerier", Borgens Forlag, 1979. |