Område: Geometri Emne: Perspektivtegning Niveau: A
Opgave/Titel: Omtal kort perspektivets historie.
Der ønskes en redegørelse for hvad der menes med det central-perspektivitiske billede.
Vis, på mindst to måder, hvordan man kan finde koordinaterne til billedpunktet. Herunder skal du også komme ind på "perspektiv-lærens hovedsætning" og "distancepunktkonstruktionen".
Giv eksempler på teoriens anvendelse og omtal andre perspektivi-tiske metoder.
Kilder: Andersen, K. m.fl.: "Synspyramider & Forsvindingspunkter", Foreningen Videnskabshistorisk Museums Venner, 1985.
Falk-Rønne, Eyvind: "Bogen om at tegne og male", Berlingske forlag, 1973.
Frandsen, J.: "-ind i perspektivet", Systime, 1994.
Højsholt-Poulsen, Leo: "3-dimensional grafik", Matematiklærer-foreningen, 1990.
Jungersen, Claus Jørgen: "Perspektivlære", Speciale ved Matema-tisk Institut, Aarhus Universitet, 1991.
Marcussen, Marianne: "Perspektiv. Om rumopfattelse og rumgen-givelse", Nyt Nordisk Forlag Arnold Basck, 1987.
Kompendiet "Billedanalytiske metoder" fra billedkunstundervis-ningen på AIH.
Andersen, K.: "geometrien bag perspektivet", Matematiklærerfore-ningen og Kirsti Andersen, 1993.
Baro, Piotr: "Perspektiv og tredimentional billeddannelse", Høst og søn, 1979.
Boesen, A.: "Kunsttilegnelse", Nordisk Forlag, 1968.
Parramón, José m.: "Perspektiv fra teori til praksis", Hernovs Forlag, 1984.
"Se på malerier", Borgens Forlag, 1979.