Område: Geometri Emne: Vektorgrafik med computer Niveau: A
Opgave/Titel: Gør rede for, hvordan en rumlig figur kan projiceres på en computerskærm, således at projektionen er perspektivbevarende. Beskriv de relevante tranformationer.
Beskriv en metode til rotation af en tredimentional figur, som skal kunne ses fra forskellige sider.
Omtal et eller flere aspekter, som har betydning ved compu-tergrafik, og skitser et løsningsforslag.
Inddrag eventuelt opgaven på vedlagte bilag om en usynlig side.

Bilag:
Opgave:
En trekantet side i en massiv, uigennemsigtig figur er givet ved hjørnerne
A(-6,2,8), B(0,0,0), C(1,-3,4)
i den angivne rækkefølge.
Øjepunktet er Q(0,0,9).
Beregn, hvor langt figuren skal parallelforskydes i x-aksens retning for at opnå, at den omtalte side ikke mere kan ses.

Kilder: Leo Højsholt-Poulsen, "3-dimensional grafik", Matematik lærerforeningen 1990.
Kristensen og Rindung: "Matematik 2.2", G.E.C gads Forlag 1974,
Carstensen og Frandsen: "Matematik 3 (for højt niveau)", Systime 1990.