Område: Sandsynlighedsregning Emne: Spil - Binomialfordelingen Niveau: A
Opgave/Titel:
  1. Gennemgå kort et eller flere historiske eksempler på spil, der har haft indflydelse på sandsynlighedsbegrebets udvikling. Redegør herunder for vigtige begreber inden for sandsynlighedsregningen.
  2. Foretag en matematisk beskrivelse af Dansk Tipstjenestes Lotto-spil. Gør i denne forbindelse rede for de sandsynlighedsteoretiske overvejelser, der ligger bag udregningen af sandsynligheden for gevinst. Du skal specielt redegøre for binomialkoefficienten K(n,r).

    Bestem endvidere sandsynligheden for 1. , 2. , 3. , 4. Og 5. præmie ved spil på én række. Du kan eventuelt komme nærmere ind på, hvorledes Lotto-spillets betingelser har ændret sig i tidens løb, og hvad det har betydet for gevinstsandsynlighederne.

    Giv herefter en redegørelse for, hvordan man kan spille Lotto med systemer.

    Under gennemgangen af Lotto-spillet kan du inddrage talmaterialet fra Dansk Tipstjeneste, der viser forskellige udtrukne nummerkombinationer inden for de sidste år.
  3. Foretag en matematisk beskrivelse af andre spil, hvori der indgår henholdsvis "indsats" og "gevinst". Foretag i hvert enkelt tilfælde relevante beregninger med henblik på en vurdering og en sammenligning af de forskellige spils gevinstchancer.
Kilder: Allan Tarp: Spilteori og afstemningsteori. GMT.

Jens Carstensen: Sandsynlighedsregning, simulation og spil. Systime, 1982.

Kirsti Andersen: Nogle kapitler af matematikkens historie, bind 1. Århus universitet, 1979.