DEN NYE SKRIFTLIGHED I MATEMATIKUNDERVISNINGEN
Matematiklærerforeningen for
gymnasiet har i samarbejde med Institut for Naturfagenes Didaktik
søgt og fået bevilget midler fra UVM til et udviklingsprojekt med
det formål at indsamle og dele erfaringer med at undervise i de
mange nye typer af skriftlig matematisk fremstilling og at få
diskuteret evalueringskriterier og -metoder i forhold til de
skriftlige produkter.
Tovholder for udviklingsprojektet: Erik Von Essen,
(Matematiklærerforeningen).
Kontaktperson på KU:
Christine Holm (IND).
Første trin i dette projekt var en konference.
Se
www.ind.ku.dk/begivenheder/2008/skr-mat-gym-15apr/#program
for program og præsentationer.
Dernæst blev der nedsat en projektgruppe bestående
af
Louise Stampe Berggreen, Øregård
Gymnasium
Bodil Bruun, Mulernes Legatskole
Erik von Essen, Himmelev Gymnasium
Ulla Stampe Jakobsen, Herlev Gymnasium og HF
Kurt Jensen, Nykøbing Katedralskole
Olav Lyndrup, Nykøbing Katedralskole
Ib Michelsen, VUC Skive
Ellen Stengaard Munkholm, Odense Katedralskole
Katja Kofod Svan, Rysensteen Gymnasium
Marianne Terp, N. Zahles Gymnasieskole
Rasmus Østergaard, Nykøbing Katedralskole
Projektgruppen har arbejdet med den nye
skriftlighed i fire undergrupper. Emnerne for de fire undergrupper
har været
Materialerne samlet fra de fire undergrupper på nær de
autentiske besvarelser fra stx A og B
zipfil på 5549 KB.
SKRIFTLIGHED GENNEM SRP og AT
Matematik i tværfaglige
samarbejder
Der er
skrivende stund megen diskussion om ændringer i AT og SRP. Vi har i det følgende
taget udgangspunkt i de regler, der er gældende pr. 1. april 2009 og som vil
blive beskrevet i det efterfølgende. På skolerne er der forskellige rammer og
praksis omkring disse opgaver, hvilket vi naturligvis ikke har taget højde for i
nedenstående tekst.
I denne lille
gruppe bestående af Katja Kofod Svan (Rysensteen Gymnasium), Kurt Jensen og
Rasmus Østergaard (begge Nykøbing Katedralskole) har vi beskæftiget os med den
del af den nye skriftlighed, som handler om matematik i disse tværfaglige
samarbejder.
Foruden vores
egne erfaringer som undervisere og vejledere har vi interviewet 8 elever (5 fra
Næstved Gymnasium og 3 fra Nørre G) og 2 lærere (fra Næstved Gymnasium) omkring
deres erfaringer med disse to genrer. Ud fra dette har vi udarbejdet to foldere
til AT (en til
lærere og en
til elever),
en
materialeliste til især AT og
en folder til
SRP (til elever). Vi håber folderne vil blive brugt og gerne i en version
tilrettet den enkelte skole.
Materialerne i word
2003 og pdf format:
Undergruppen bestod af Katja Kofod Svan, Kurt Jensen, og
Rasmus Østergaard.
SKRIFTLIGE MATEMATIKOPGAVER PÅ HF
Hvad kendetegner besvarelser af skriftlige matematikopgaver på
HF C niveau ?
For at give et bud på dette har undergruppen udvalgt en 2, en
7 og en 12 besvarelse fra maj eksamen 2008 og
kommenteret disse i forhold til de gængse bedømmelseskriterier.
Da helhedsindtrykket er en svær størrelse at håndtere, så har
undergruppen forsøgt at give en række gode råd til hvordan elever og lærere kan
arbejde med helhedsindtrykket.
Undergruppen har udbygget 12 besvarelsen for at give et bud på en
fuldstændig besvarelse.
Materialet er
samlet i en pdf fil på 2038 KB.
Undergruppen bestod af Ib Michelsen og Olav Lyndrup.
SKRIFTLIGE MATEMATIKOPGAVER PÅ STX
Hvad kendetegner gode besvarelser af skriftlige
matematikopgaver til stx?
Det spørgsmål stiller elever, lærer og censorer, og det er det
spørgsmål, vi har arbejdet med.
På websiden
præsenteres nogle elevbesvarelser af studentereksamensopgaver fra maj 2008.
Formålet med eksemplerne er at vise elever og lærere en vifte af muligheder for gode besvarelser og at præsentere brug af forskellige matematikværktøjer. Bemærk at besvarelserne er eksempler, ikke modelbesvarelser eller skabeloner.
I forlængelse af gruppens diskussioner om kvalitet (hvad er godt? hvad er godt nok?) har vi arbejdet med at udforme vejledninger i bedømmelse af skriftlige opgaver i det daglige og til eksamen. Til brug for lærere (og evt. censorer) har vi udarbejdet
Til eleverne har vi lavet et særskilt dokument, bygget op efter de fem kvalitetspinde (tekst, notation og layout, redegørelse og dokumentation, figurer, konklusion) kendt fra skriftlig eksamen. Dokumenterne foreligger i en A-version og en B-version til hhv. A-niveau og B-niveau.
Endelig har vi, ligeledes til eleverne, udarbejdet en "Håndbog" med gode råd
om arbejdet med skriftlig matematik både til daglig og til eksamen. Håndbogen findes i en A-version og en B-version og er bygget op efter emner. Originalen er i
pdf, men vi har også lavet en version i word 2003, således at lærere kan bruge dokumentet og tilrette det efter behov. De matematiske formler i
word-versionen er sat med Math Type.
Undergruppen bestod af Louise Stampe Berggreen, Bodil Bruun, Ellen Stengaard Munkholm og Marianne Terp.
SKRIFTLIGHED I TEMAOPGAVER OG PROJEKTER PÅ STX OG HF
I forbindelse med indførelsen af prøveform c) til mundtlig
eksamen i matematik kom der i læreplanerne krav om, at ”en betydelig del af
eksamensspørgsmålene skal være udformet således, at det er muligt at inddrage
gennemførte emne- og projektforløb med tilhørende elevrapporter”.
Til inspiration har vi samlet 16 eksempler på
rapportopgaver/temaopgaver:
word på 776 KB
og pdf på 949 KB.
Undergruppen bestod af Ulla Stampe Jakobsen og Erik von
Essen.